Sortides escolars

Des d'un Mataró no tan llunyà, entenem que l' afició per la història i el coneixement de la ciutat on vivim comença des de ben petits. A través de la proposta que ens ha fet el Centre d'Estudis ProgressA, hem construït conjuntament un seguit de tallers i sortides per la ciutat amb l' objectiu d'acostar-nos una mica més a les històries dels carrers que travessem diàriament però que en poques ocasions tenim un moment de reconeixement del que han estat, les seves funcions, usos.

Torbem d' allò més enriquidor que, sempre intentant que sigui de la manera més didàctica i entretinguda possible els nostres fills coneguin de primera mà que hi passava en un passat no tan llunyà. Imaginin, pensin i en definitiva facin seu aquell temps en que la ciutat era quelcom més del que es veu a simple vista. Si ens acompanyeu, podem ensenyar-vos algunes d' aquelles antigues històries i de sobte ens trobarem caminant en un Mataró no tan llunyà.

Sortim d' excussió a les Cinc Sènies!


Sortida del Centre- Baixarem pel torrent – Plaça Santa Anna i Baixada – fins arribar al carrer de Sant Antoni – Atravessem el carrer Colon, tots els carrers de pescadors ( amb els Sants) fins arribar a la torre maresme on atravessem- Arribarem fins a la Riera de Sant simó i l'ermita – fem un descans i joc, explico coses sobre el Mataró mariner- Pugem fins l' entrada de les cinc sènies i abancem fins a la font on parlem i descrivim que són les “sínies” i quin rastre en trobem – Continuem fins a l' entrada del GR i pugem fins a mig turó, fem un descans i algun joc tranquil dels que proposo – Pugem fins a la torre del segle XVI i finalment fins al capdemunt des d'on explico la funció del castell, recordo les ràtzzies etc..- Dinem a l'ombra just sota el turó- Baixem a una esplanada més avall a fer un seguit de jocs (mirar jocs adjunts) i podem tornar pel mateix camí – Proposo de tornada fer-ho per l' escorxador ( detall de modernisme) i anar tonant al Centre.

Els Romans a Mataró:


Inici de la Ruta Centre d' estudis – baixant pel carrer Argentona i després pel carrer d'en Moles la primera parada serà al carrer Sant Josep, antiga necròcolis d'iluro – Baixant per la Riera arribarem a la Plaça de l'ajuntament, on encara es conserva una part de la muralla (dins la Frèsia, demanaré permís si és possible) – Creuarem Can Cruzate, on queden restes d'una domus, fins a la Plaça Gran on els explicaré la composició d'aquella ciutat – Arribem a Sant Cristòfol amb la plaça Xica on també tenim algunes de les restes d'Iluro, amb les imatges els explicaré on – a Can Xammar, les antigues Termes, on explicaré els seus costums i farem algun joc relacionat – Pujarem pel carrer de la Palma i tornarem per Sant Maria i carrer Nou, hi ha alguna petita resta, amb la imaginació ja activada els serà més fàcil de mantenir l'atenció.

A què jugaven els romans? 





Edat Mitjana a Mataró:


Sortim del Centre d'Estudis – anem pel carrer Argentona fina a topar amb la murall del tigre, entrem a la ciutat medieval – Anem a donar la volta pel Campeny, restes de muralla, seguint l'antic traçat de la mateixa, entrem pel portal de Valdeix, ja som dins la ciutat – Entrem a Santa Maria, on s'hi feia gran part de la vida, la més antiga de Mataró – Ens adrecem pels sinuosos carrers, com si feia vida, que van a parar a un dels accessos de la Muralla, les escaletes – Arribem a la Muralla, n'expliquem l'orígen ( ràtzzies turques) i fem jocs de defensa i atac de la mateixa a més d'altres jocs medievals com els que proposa el vídeo- Tornem per les espenyes i el carrer pujol zona escollida per la seva elevació que defensava la ciutat – tornem al centre.




El modernisme a Mataró:

Sortim del Centre d'Estudis – anem pel carrer Argentona fins la casa Coll i Regàs ( veus les bestioles?) seguim fins a la presó – Baixem per la Riera i trenquem a l' esquerra pel carrer Nou anem apreciant detalls de modernisme, a més d'explicar el context de bonança econòmica i edat d'or de Mataró del segle XIX. - Passem per la Plaça Gran on hi ha un apunt al mercat i els ensenyo la casa natal de Puig i Cadafalch, voltem per la baixada d'en feliu i Can sisternes- seguim fins a la botiga de la Confianza.- Tornem pel carrer Barcelona i pugem muralla amunt on veurem la Residència Sant Josep – seguim fins a la plaça de les tereses on serem una estona i farem una història entre tots definint el que entenem per modernisme – Tornem al Centre.

Jocs relacionats amb les activitats:

1- PASSAR EL TRESOR Força/velocitat/estratègia
Dos equips i dos camps diferents. L´equip A ha de passar un tresor
(qualsevol cosa: una pilota, un jersei, un con, unes claus,...) i l´equip B
impedir-ho. L´equip defensor ha de tocar els de l´A i els tocats resten
inmòbils. El tresor pot ser passat entre els jugadors de l´equip atacant.
Han d´arribar a una marca concreta. Si l´equip defensor aconsegueix el
tresor es canvia d´equip. L´equip B no pot passar al territori de l´equip A.

2- DEFENSAR EL CASTELL Velocitat de reacció i
desplaçament,estratègia,toc i punteria.
Es marca un cercle al terra d´uns sis metres de diàmetre. Al centre s´hi
col.loquen un conjunt de cons un sobre l´altre. Tres nens faran de
defensors i la resta d´atacants. Ni defensors ni atacants poden entrar al
cercle. Els atacants, que seran més, tenen una pilota i han de tocar el
“castell”(con interior) d´un xut. Els defensors, evidentment, ho hauran
d´intentar evitar. Es cronometra un temps i es para quan el “castell” és
tocat. Després es canvien els papers. En un primer moment es pot fer amb
la mà en comptes de xutar amb els peus.

3- L´OFICI Expressió corporal
En rotllana. Un nen tira una pilota o alguna altra cosa a un company i li
diu el nom d´un ofici, el receptor ha de fer l´ofici amb la pilota. La pilota
serà qualsevol objecte. Després tira la pilota a un altre company.

4- ENDEVINAR Associació d´idees + e. corporal
El MEF dóna un paper a un nen amb títols de pel.lícules conegudes.
Aquest amb mim ha d´intentar que els companys coneguin el títol. Pot ferse per parelles, per grups, un a un, etc.. . Els altres poden fer preguntes
que tinguin de resposta Si o NO.

5- EXPLICAR AVENTURES Imaginació
En rotllana, un nen comença a explicar una història. Una altre nen s´ho
mira des de fora el cercle i fa un senyal a un nen que haurà de continuar la
mateixa història.

6- ASSALT A LA FORTALESA Estratègia
Dos equips. Un equip ha de defensar un gran cercle que és el seu castell.
L´altre equip intentarà entrar al cercle per guanyar. Es puntua quants han
entrat i es canvien els rols. Per entrar val empènyer o fintar. Es cronometra
o es para en un temps establert prèviament

7- EL CAVALLER I LA TORRE Punteria + agilitat
Un grup en rotllana. Al mig de la rotllana hi ha un ampolla, con o altre
objecte dret que fa de torre. Un nen farà de defensor (cavaller) del castell i
defensarà la torre. Els altres s´aniran passant una pilota que tiraran a la
torre per tocar-la. Si el cavaller agafa la pilota a l´aire qui l´ha tirada
passa a ser defensor i ell al cercle. Qui toqui la torre guanya el joc.

8- QUI, ON I QUÈ? Mim + imaginació + improvizació
Un nen serà posat a prova per tres més. Un li dirà el nom d´un personatge
o ofici, l´altre on es troba aquest i l´altre què està fent. El nen haurà de
fer el que li diuen amb mim.

9- EL GUARDIÀ DEL TRESOR Velocitat de reacció/gestual +
atenció/concentració
En cercle i un nen dins que és el guardià. El guardià custodia un tresor que
pot ser qualsevol cosa però preferiblement una corda. Els del cercle
intentaran acostar-se al màxim per agafar el tresor i si el guardià els veu
amb la intenció els converteix en pedra (inmòbils). El guardià en cap cas
pot tocar el tresor. Qui es mogui pot ser convertit en pedra si és enxampat
pel guardià.